Sju skäl och ett bevis för att fysisk direktreklam fungerar!

Sju skäl och ett bevis för att fysisk direktreklam fungerar!

I reklamens finrum pratas det väldigt sällan om oadresserad direktreklam. Men trots det fortsätter den oadresserade direktreklamen att leverera effektivitet gång efter gång efter gång. Både i bra och dåliga tider. Och inte nog med det – resultaten av oadresserad direktreklam har dessutom förbättrats de senaste fem åren. Men varför fortsätter denna kanal att leverera värde till sina användare trots digitalisering av både mediekanaler och handel?

Här följer sju argument till varför fysisk direktreklam fungerar och sifferbevis på att mediekanalen förmodligen är bästa valet för att få kunden att agera.

1. Direktreklam både syns och känns

Till skillnad från digitala annonser, som lätt kan ignoreras eller blockeras, syns direktreklamen både i brevlådan och när den ligger på köksbordet. Det ökar sannolikheten att annonserna blir sedda. Möjligheten att hålla i och bläddra igenom reklamen, ökar också chansen för att ditt budskap blir ihågkommet. 

2. Direktreklam når ut

Genom att skicka reklam till alla hushåll i ett visst område, oavsett instagramprofil eller val av streamingabonnemang, når annonsören potentiellt alla typer av konsumenter inom ett område. Det är särskilt viktigt när man vill öka varumärkesmedvetenheten eller introducera nya produkter.

3. Direktreklam går att anpassa

Även om det är brevlådor vi har i siktet, kan oadresserad direktreklam fortfarande riktas mot specifika geografiska områden eller efter demografi. Du kan välja att bearbeta barnfamiljer eller bostäder nära ett köpcentrum. Det gör att budskap kan skräddarsys för att passa just den målgrupp du vill nå.

4. Direktreklam kittlar sinnet

Människor är i grunden nyfikna och att tömma brevlådan eller titta igenom posten är fortfarande spännande, både för äldre och yngre personer. Kanske vill kunden kika igenom ett magasin när hon äter en snabblunch eller letar inspiration när veckans matinköp ska planeras. Ett utskick behöver inte vara en katalog eller ett brev, oadresserad reklam kan vara väldigt kreativ och iögonfallande. En spontan exponering kan, även om den ibland är kortvarig, skapa ett mentalt avtryck som gynnar ditt varumärke över tid. 

5. Direktreklam stärker digital annonsering

Studier har visat att en kombination av digitala och traditionella marknadsföringsstrategier oftast ger bäst resultat. Oadresserad direktreklam fungerar bra som en del av en multikanalstrategi där den kompletterar dina digitala insatser och skapar flera beröringspunkter med din kund.

6. Direktreklam levererar både i bra och dåliga tider

Vi ser tydligt att effekten av annonsering via direktreklam inte går sämre i dåliga tider, snarare tvärtom. Effekten, relevansen, nyttan och köpsignalerna är minst lika starka i en lågkonjunktur. Direktreklam fungerar och levererar som alltid, både i med och motvind.

 7. Direktreklam har mindre klimatpåverkan än många tror

En timmes webbsurfande varje dag under ett år har större klimatpåverkan än all direktreklam ett hushåll får under samma tid. I Sverige går idag mer än 90 % av allt papper till återvinning. Pappersfibrerna kan återvinnas upp till 7 gånger innan de blir biobränsle och direktreklamen står för 0,09 % av det genomsnittliga koldioxidutsläppet per svensk och år. 

Även om direktreklamens miljöpåverkan är liten arbetar vi hela tiden för att den ska bli ännu mindre. Bland annat erbjuder vi våra kunder Klimatkompenserad Direktreklam. 

…Och kanske viktigast av allt - Direktreklam ger resultat och effekten har dessutom blivit bättre!

Det finns alltså många skäl till att prova oadresserade utskick. Ytterligare en anledning är våra effektsiffror och hur de utvecklats över tid. Genom att jämföra effekttal över fem år har vi sett att resultatet från annonsering i direktreklam blivit ännu bättre. Från redan bra effektsiffror 2019 ser vi 2023 att direktreklam idag är mer effektivt och får målgrupper att agera. Hela 38,3% av målgruppen tänker år 2023 köpa den annonserade produkten eller tjänsten efter att tagit del av det fysiska utskicket i brevlådan. Det är en ökning jämfört med 2019 på hela 89%!

Direktreklam leder till handling. 

Vill du veta mer om hur du kan dra nytta av direktreklam och hur du kan klimatkompensera dina utskick? Besök oss på www.sdr.se eller kontakta oss direkt på telefon 018-172100.

  

1)Källa: Jämförelse mellan analyser av genomförda oadresserade direktreklamkampanjer producerad av Research and Analysis of Media (RAM)

2)Källor miljö: RISE: Livscykelanalys av reklammediers miljöpåverkan från 2009-uppdaterad 2020, www.ettonmindre.dk,

FTI och Papperskretsen