Ny undersökning visar - Svenskar vill helst få reklam i brevlådan!

Varje år redovisas svenska folkets syn på reklam i ”Reklamrapporten”. Årets upplaga visar att nära hälften av svenskarna har en positiv eller neutral inställning till reklam. Allra mest positiv upplevs reklam i brevlådan, något som vi sett bevis för redan tidigare.

Nyligen släppte Sveriges Annonsörer, i samarbete med undersökningsföretaget Novus, den årliga ”Reklamrapporten”. Årets upplaga bygger på svar från en riksrepresentativ panel på 1 000 respondenter i åldrarna 18 till 84 år. Syftet med studien är att få en djupare förståelse för de svenskar som annonsörer vill nå ut till*.

Reklam i brevlådan uppskattas av alla åldersgrupper
Nära hälften av svenskarna har en positiv eller neutral inställning till reklam. Reklamintresset har dock visat en svag nedgång under det senaste decenniet, samtidigt har andelen negativt inställda förblivit stabil. Svenskarna är alltså inte mer negativt inställda till reklam – men mindre intresserade.

Reklam i brevlådan är dock den kanal som upplevs mest positiv utifrån konsumenternas perspektiv, följt av tryckta tidningar, poddar och utomhusreklam. Här upplevs en bra balans mellan innehåll och reklam samt lagom frekvens. Reklamen konkurrerar inte med annat innehåll och konsumenten har en känsla av kontroll då möjligheten finns att välja bort reklamen i brevlådan.

Reklam i brevlådan toppar reklamindexet med höga betyg på samtliga markörer. Möjligheten att undvika reklam i denna kanal är exceptionellt hög, den upplevs även ha en bra balans och en rimlig frekvens.

 

Medan reklam i brevlådan och tryckta tidningar är konsekvent uppskattade och rankas högt i alla åldersgrupper, har Tv-reklam, digital video och sociala medier genomgående låga indexvärden. Inställningen till reklam via influensers, utomhusreklam och webbplatser varierar däremot kraftigt mellan olika åldersgrupper, vilket indikerar en tydlig generationsskillnad i preferenser för dessa kanaler.

Några röster om innehållet
I rapporten ges utrymme för några externa röster att reflektera kring innehållet.

Johanna Alanko, Byråchef Ad-On Media Nordic, menar: ”…medier som integrerar reklam med respekt för sina användare belönas genom positiva reklamupplevelser. När reklamen upplevs störande och för frekvent skapas en barriär som påverkar effekten negativt, vilket inte kan övervinnas genom ökad frekvens…”

Mats Rönne, marknadsföringsrådgivare och Sveriges Annonsörers expert i effektfrågor, fortsätter: ”… vi behöver vara betydligt bättre på att förstå samspelet mellan innehåll, reklam och mottagare. Kanaler som enbart innehåller reklam gillas i hög grad av mottagarna, eftersom där är reklamen förväntad och en del av upplevelsen. Men i kanaler där reklamen konkurrerar med innehållet är mottagarna betydligt mer kritiska, framför allt när man inte har möjlighet att påverka flödet och balansen mellan innehåll och reklam.”

Det råder inga tvivel om att brevlådan är en stark kanal för att nå ut riktat mot önskade målgrupper. Beroende på utformningen och vad som kommuniceras kan budskapet vara strategiskt och varumärkesbyggande eller operativt och handlingsutlösande. Med direktreklam kan du nå alla hushåll eller bara några få utvalda. Inget annat media ger mottagaren samma möjlighet att själv välja när man ska ta del av budskapet och utskicken upplevs inte som störande då de inte konkurrerar med övrigt innehåll.

 

*Reklamrapporten består av två delar, konsumenternas upplevelse av reklam i olika mediekanaler och konsumenternas reklambeteende. Och för att förstå vad som påverkar konsumenternas upplevelse av reklam har tre faktorer beaktats. 

  • Reklambalans - balansen mellan reklam och övrigt innehåll i kanalen 
  • Reklamfrekvens - hur ofta man exponeras för reklam  
  • Upplevd kontroll - möjlighet att välja om man vill se reklam eller ej