Göteborgs Kulturkalas
Tillgänglighet viktigast – vi vill nå alla!
Under Göteborgs Kulturkalas förvandlas gator och torg till festplatser där besökarna kan frossa i opera, konst, musik, karneval, gatuteater, slöjd, teater, litteratur och film. Inför årets festival i augusti delade Svensk Direktreklam ut 265 000 programtidningar till alla hushåll i Göteborgs kommun.
För festivaler som Göteborgs Kulturkalas är ”tillgängligheten” helt avgörande.
– Vi vill göra programmet tillgängligt för alla, säger Tasso Stafilidis, verksamhetschef för Göteborgs Kulturkalas. Det är
ju många programpunkter och det kan vara svårt att hitta allt på nätet. En papperstidning ger bättre översyn och är lättare att läsa. Social hållbarhet handlar också om att nå alla målgrupper. En undersökning visade att 41 % uppmärksammade utskicket de fick i brevlådan 2016.
– Det är ett högt OBS-värde och för oss är det viktigt att alla våra partners har kunnat se det.
ÅLDERSINTEGRERADE SCENER
Göteborgs Kulturkalas brukar locka runt 1,5 miljon besökare. I år genomfördes det för elfte året i rad.
– Men egentligen startade det redan 1991, berättar Tasso Stafilidis. Sedan dess har vi gått från stadsfestival till kulturfestival. Nu blandar vi generationerna och åldersintegrerar alla scener. Här kan ungdomarna möta mormor eller mamma på väg till nästa scen. Vi har också tagit bort alla öltält och genom det blivit en trygg och nykter festival. Barnens Kulturkalas är mäkta populärt. De 300 aktiviteterna för barn drar årligen 150 000 besökare!
– Här får de prova på olika aktiviteter, möta artister och uppleva deras konst, skapa, gå i cirkusskola eller slöjdklubb,
segla…Precis som tidigare jobbade Göteborgs Kulturkalas i år med ett brett kulturspann.
– Vi fortsätter att satsa på områden där vi blivit föregångare. Det viktigaste är just tillgängligheten – vi vill nå alla och det är helt gratis för alla. Maten är det enda besökarna måste betala för själva.
– I år hade vi ett fantastiskt utbud i ett eget område med ekologisk, vegetarisk och vegansk mat. Det var ju under skördetid och stadsodlarna kunde komma hit med sin skörd och sälja i Green Corner.
MÅNGFALD, TILLGÄNGLIGHET OCH JÄMSTÄLLDHET
Kulturkalaset har 100 olika samarbeten. Kravet för alla medverkande är att alla ska kunna delta.
– Många känner sig exkluderade i festivaler. Vi har jobbat med total tillgänglighet i tre år på Barnens Kulturkalas. Vi
bygger in tillgänglighet redan från början, för Stina som sitter i rullstol och Ahmed som är synskadad. Mångfald, tillgänglighet och jämställdhet står i fokus. Förra året medverkade 3 500 personer i kulturkalaset. När det gällde jämställdhet på scenen var utfallet 50/50.
– Det är häftigt med kulturupplevelser och det blir emotionellt när man ser besökarnas reaktioner. De är så olika eftersom vi alla har så olika referenser. Vi har ett brett program och det viktigaste är att alla kan hitta något, säger Tasso Stafilidis. Med sänkta trösklar vill vi inspirera alla besökare att upptäcka något nytt och fortsätta att uppleva Göteborgs kulturutbud under resten av året. Svensk Direktreklam är en av sponsorerna för Göteborgs Kulturkalas.
– SDR klimatkompenserar både för tryck och distribution av programtidningen. Vi fick bra kontakt med SDR redan
från början och har utvecklat samarbetet, vilket har stärkt oss. Genom samarbetet kunde vi nå ut till alla kommunens
invånare.