Jem & fix
Reklambladet bygger varumärke och driver försäljning
För Jem & fix är direktreklamen en bärande del av marknadsföringen och anledningen är enkel. Det är med den lågprisbyggmarknaden bygger sitt varumärke och når ut till alla villahushåll på orter där butikerna finns.
– En stor del av våra kunder föredrar vårt reklamblad. Det har blivit en frekvent tradition för många som kan planera och göra inköp utifrån det, säger Madeleine Malmquist som är marknadsansvarig på Jem & fix.
Jem & fix har rötterna i Danmark och tog sig in på svenska bygghandelsmarknaden 2005, med ett strategiskt fokus på orter som behövde varuhus med lågpriskoncept. Marknadsföringen gick ut på att kommunicera med direktreklam till målgruppen.
– Det var med direktreklamen vi började när Jem & fix etablerade sig, vi byggde vår plattform och vårt varumärke med den. Vi var avvaktande med digital marknadsföring för det räckte länge med enbart direktreklam, säger Madeleine Malmquist som numera även går en hel del med digitala kanaler.
– Men direktreklamen är fortfarande en jätteviktig del av vår marknadsmix. Vi har gått med den så länge att våra återkommande kunder förväntar sig att få vårt reklamblad, förklarar hon.
Jem & fix har nu 67 butiker i landet, de flesta på orter där det enkelt går att köpa direktreklam som går ut till målgruppen, villahushåll, via Svensk Direktreklam. Resultatet, enligt en undersökning från RAM (Research and Analysis of Media), är utmärkande jämfört med konkurrenter. Nära hälften av de som läser reklambladen har handlat på Jem & fix det senaste året.
– Vårt motto är att vi alltid har lågpris och detta kommunicerar vi konsekvent i vårt reklamblad som landar i brevlådorna löpande. Vi vill att det varje gång ska berätta och inspirera till att fixa något hemma och att vi har produkter till ett bra pris, säger Madeleine Malmquist.
9 av 10 tycker att direktreklam är ett bra sätt att få inspiration. Det gör Jem & fix utskick och varumärke till något av en ”folklig angelägenhet” som diskuteras och rekommenderas. Reklambladet har en genomsnittlig lästid på 46 sekunder att jämföra med digitala motsvarigheter som Youtube, Instagram, Facebook, mobilwebb och desktop som bara når ett snitt på 2 sekunder, enligt Jicmails undersökning som gjorts i samarbete med Kantar, PwC och Lifestream samt Lumen - "The cost of attention".
Madeleine Malmquist bekräftar att detta givetvis ger en bra skjuts för försäljningssiffrorna.
– Så är det, vi har ju stor mix av produkter och vi har lite av allt till ett lågt pris. Förmodligen lyckas vi pricka rätt och fånga intresset samtidigt som vi får konsumenten att fatta beslut om att köpa. Vi ser ju att även om vi har ett lågpriskoncept så har vi hög trovärdighet.
Förtroende är ytterligare ett toppresultat enligt RAM, vilket kan kopplas till en smart utformning av reklambladet. Konsumenterna har lätt att förstå det, vilket ger relevans och därmed en högre sannolikhet för köp.
– Det är roligt att vi får sådana siffror. Vi har ett enkelt reklamblad, inga extra krusiduller, så det är lätt att ta till sig och få med den mest väsentliga informationen om erbjudanden.
Helgutdelningen med Svensk Direktreklam är också en positiv faktor. Hushållen har tid att planera för inköp genom att diskutera och rekommendera produkterna i reklambladet.
Sett till RAM-undersökningen når Jem & fix toppsiffror på hög observation, engagemang och framförallt action – där hälften svarar att de ska ”besöka försäljare” och hela 4 av 10 ska ”köpa till följd av” direktreklamens utskick.
– Reklambladet är väldigt bra på att driva försäljning, det märker vi tydligt när vi har specialerbjudanden i bladet som i hög grad lockar konsumenter till butikerna.
Det finns flera fördelar att fortsätta med direktreklam.
– Att påminna kunden ofta om vårt lågpriskoncept ”mer fix för pengarna” ser vi som en del i vår framgång, det är alltid en fördel när vårt reklamblad ligger på köksbordet, säger Madeleine Malmquist.