ICA Kvantum Södra Sandby
Helgen en fördel gentemot konkurrenterna
I Södra Sandby är det sedan många år en tradition för ICA Kvantum att nå ut med erbjudanden på helgerna. Köpman Pär Friberg ser stora fördelar med att nå ut före konkurrenterna.
ICA Kvantum-butiken i Södra Sandby utanför Lund är känd för sitt charkuteri med egengjorda korvar, pastejer och färdigrätter. Under det egna varumärket Anderssons Kök har godsaker paketerats sedan 1927, men bortom kyldiskarna finns det även andra varor att saluföra och varje helg skickar butiken ut erbjudanden via Svensk Direktreklam (SDR).
Att nå ut just på helgerna är en självklarhet i Södra Sandby.
– Så var det redan när jag tog över för åtta år sedan. I min förra butik i Malmö kom vi ut i början av veckan, säger Pär Friberg. När han nu kan jämföra de båda metoderna tycker han att valet är självklart. Genom att komma ut via SDR på helgen får han en stark fördel gentemot konkurrenterna som når ut med den vanliga postgången.
– Jag tror att det är betydligt större chans att vi blir lästa om vi kommer ut i brevlådorna på helgerna än om vi skulle komma ut i veckan.
Metoden ger också avtryck i försäljningen. I Malmö dröjde det ett par dagar in på veckan innan kunderna strömmade till. Så är det inte i Södra Sandby, menar Pär Friberg:
– Med utdelning på helgen startar veckan i stället direkt på måndagen. Butiken har byggt nära band till sina kunder där många uppskattar såväl den egenhändigt tillagade maten, som butikens erbjudanden. Precis som många andra livsmedelsbutiker är reklambladet centralt ICA Kvantums marknadsföring.
– Kunderna som får utskicket på helgerna blir mer förberedda på vad de ska handla, säger Pär Friberg.