Vi kan hjälpa dig med målgruppsselektering baserad på statistik och gör detta med en rad olika analysverktyg som till exempel Mosaic, SCB, Orvesto och UC. Vi nyttjar all tänkbar information om just din målgrupp som till exempel livsstil, boendeform, intressen, kön, ålder, inkomst m.m. Vill du nå målgrupp er med hög köpkraft, barnfamiljer, villor med speciellt byggår eller områden med hög andel bostadsrätter så hjälper vi dig med det också. När vi vet vem du vill nå så matchar vi detta med våra distrikt och då får vi fram ett optimalt utdelningsområde för din kampanj.
Mosaic
Ett av de verktyg vi använder är Mosaic, världens mest spridda selekteringsverktyg. Via kartläggning av Sveriges hushåll har man fått fram 14 olika konsumentgrupper som sedan brutits ner i totalt 44 olika livsstilstyper. Mosaiclivsstilarna bygger på hårda data, som t ex bostadsform, familjestruktur, utbildningsnivå och inkomst, men kläs också med mjuka data från TNS-Sifos undersökning Orvesto Konsument. Därmed ger Mosaic även svar på allt från drivkrafter, intressen och medievanor till specifika beteenden som t ex planerade semesterresor.
SCB-variabler
Med hjälp av SCB (Statistiska Centralbyrån) har vi tagit fram var det finns överrepresentation av ett antal olika variabler som köpkraft, familjesammansättning och boendeform. Totalt finns det 23 grupper välja mellan.
Orvestodata
TNS/Sifo genomför varje år ca 50.000 konsumentintervjuer om planerade inköp. Med denna information som bas kan man vi skapa unika områden och målgrupper för en kampanj. Exempel på detta är t.ex ”Barnfamiljer som planerar att resa utomlands på semester” eller ”Hushåll som planerar att köpa ny bil”.
Villor
En mycket vanlig målgrupp för många branscher är villa/radhus. Här finns fler barn per hushåll, fler bilar och man spenderar mer på sitt boende än de som bor i lägenhet. För branscher som bygg, trädgård m.m är detta den naturliga selekteringen i en kampanj.
Byggår på villor
Renoveringsbehovet på en villa/radhus skiftar med ålder. Vi har därför tagit fram information om byggår och delat upp detta i totalt 8 olika intervall. Detta innebär att man kan nå den målgrupp som sett till ålder har störst behov av de produkter man säljer.