Direktreklamens historia

Från möjligheternas 1970-tal till det nyskapande 2000-talet!

1970-talet - En ny möjlighet att nå ut till många människor till ett rimligt pris. Den stora nyheten – oadresserad direktreklam. Det nya mediet. Hantverket. 

På 70-talet handlade det mest om postorderkataloger, korsband, vanliga brev och vykort. Då var direktreklam jungfrulig mark. Men entreprenörerna Roland Tipner och Erik Grönberg var på hugget och kartlade Uppsalas alla brevlådor.

1976 registrerade Bill Gates sitt Microsoft. Erik och Roland registrerade SDR som varumärke.

1978 släppte Sony sin Walkman. SDR släppte sitt gamla huvudkontor i en avsides källare i Uppsala och flyttade till modernare lokaler på en bättre adress. De nya lokalerna målades i årets hetaste färger – brunt och gult!

1979 började den första kabel TV-kanalen sända sport i USA. SDR omsatte 22 miljoner kronor.

 

1980-talet - Finslipning, systematisering och datorisering.

1980 Sverige folkomröstar om kärnkraft och SDR installerar företagets första dator på huvudkontoret.

1981 vinner SDR reklambranschens silverägg för kampanjen ”Gör reklam när du behöver”.

1982 ser CD-spelaren dagens ljus och Time Magazine utnämner PCn till ”Årets man”! SDR flyttar huvudkontoret till St Per-gallerian i Uppsalas hjärta. Man slopar gult och brunt och satsar istället på blått och vitt… 

1983 når SDR över 100 miljoner kronor i omsättning.

1984 Reklambyrån Rönnberg & Co klipper Viking Lines logotyp som nu blir NG LI. SDR gör ett försök att etablera sig i Tyskland.

1986 Tillsammans med landets tre ledande postorderföretag testar SDR paketdistribution.

1987 ”Varuhuset”, Sveriges första TV-såpa har premiär. Reklam-tv kommer till Sverige när TV3 börjar sända och Ericsson släpper sin första bärbara telefon – i portföljstorlek. SDR ger för första gången ut kundtidningen På Direkten.

1989 Berlinmuren faller. SDR köper Tellus, embryot till det som idag är ReklamLogistik och som hanterar koncernens logistik och beredning. Posten har vaknat som konkurrent och Citymail har startat. 

1990-talet - Utveckling och nya idéer. Målgruppsselekteringen utvecklas.

1990 TV4 startar sina sändningar. SDR-gruppen bildas och vi erbjuder nu full service med reklambyråtjänster, kampanjförstärkning och trycksaksberedning.

1992 börjar vi fundera på action marketing och SDR köper Valentco som döps om till SDR  Butikseffekt. Testverksamheten leder fram till Action People som bildas sex år senare och satsar på butiksaktiviteter… 

1993 SDR utses till Årets Franchiseföretag av Svenska Franchiseföreningen.

1994 Blir SDR godkänt som postoperatör likt Posten och Citymail.

1998 Reklamskatten på direktreklam slopas. Telefonreklamen kommer till Sverige. Totalt investerar svenska företag 38 miljarder i reklam och marknadsföring. SDR omsätter en halv miljard kronor, ReklamLogistik blommar och Action People har startat på allvar. SDR initierar analysmetod för att mäta reklameffekter inom direktreklam
och bevisar mediets styrkor.

1994 SDR var med från början när koncessionerna i radio släpps fria och köper, tillsammans med Kinnevik, en av de första i Stockholm. 

2000-talet - Koncernbildning och nyskapande.

2000-talets första hälft fick vi en ny mediesituation, en digital utveckling med internet och sociala medier. Vad hände då med direktreklamen? Direktmedier visar stark tillväxt i en svag konjunktur med större konkurrens. SDR ökar mer framgångsrikt än marknaden som helhet.

2003 ändrade vi distributionsdag för direktreklam och började gå ut under helgen, när de flesta har tid att läsa och dra nytta av erbjudandena.

2004/2005, vid årsskiftet, skapade SDR en ny nisch, DirektPress, vilket betyder att vi nu står på tre ben, med gratistidningar, action marketing och direktreklam. Det betyder att SDR-koncernen nu kan bistå hela vägen – från erbjudande i direktreklam (DR) och annonser, till personliga möten med konsumenten i och utanför butik. Vi erbjuder tjänster från idé och utformning fram till kampanjeffekten, med uppföljning. Målgruppsanalyser och rådgivning är självklarheter för oss.

2008 gjorde SDR ett stort profilbyte och ändrade både logotype och hela sin grafiska profil.

2016 instiftades ett nytt pris, ”Gyllene lådan”, på branschens stora tävling Guldnyckeln och syftar till att premiera kreativa och nytänkande insatser kopplat till brevlådan. SDR lanserar också en ny tjänst, Brain Data Market, som erbjuder kunden att kombinera sin ODR-kampanj med effektiv och riktad digital annonsering. Idag är Svensk Direktreklam en stor ungdomsarbetsgivare. Roland Tipner och Erik Grönberg springer inte längre själva trappa upp och trappa ner för att lägga direktreklam i brevlådor. Det gör numera istället tusentals engagerade reklamutdelare runt om i landet, anställda på Svensk Direktreklams 37 lokala franchiseföretag.