Fem konsumenttrender 2017

Att göra framgångsrik kommunikation är att förstå sina kunder.

Därför har vi ägnat tid åt att fördjupa oss i framtidstrender. Vart är kommunikation och mediebranschen på väg?  Några riktigt spännande och intressanta trender att följa är:

Trend 1 – Vår delade värld
Att fokusera på det nära eller det gränsöverskridande är ett mycket hett och aktuellt ämne, inte minst inom politiken. Genom internet och digitaliseringen blev världen mer öppen och globalisering har både fördelar och nackdelar. Det har påverkat oss både ekonomiskt, socialt och kulturellt. Debatten har skapat två läger; På ena sidan de som väljer att se sig som världsmedborgare – På andra sidan lokalpatrioterna.

Indelningen påverkar även sättet vi konsumerar varor och tjänster på. Resebolaget Momondo (se nedan) visar i sin reklam ”The DNA journey” en film där människors fördomar om andra kulturer synliggörs genom att de får genomgå DNA-tester som visar att det folkslag man har mest negativa åsikter om, det är man släkt med. Samtidigt dyker det upp butiker och företag som enbart marknadsför sig lokalt. Båda företeelserna är framgångskoncept 2017.

Trend 2 -  Delad glädje är dubbel glädje!
Att klura ut hur vi kan dela på resurser eller skapa nya, kreativa sätt att använda ägodelar på är bra både för samhället och för jorden. En fördel är om någon dessutom kan tjäna pengar på det hela. Här finns exempel som hotellutmanaren ”AirBnB” eller taxikonkurrenten ”Über”. När du kan betala för att nyttja en bil per minut, få tillgång till kontorsutrymme per timme eller gå på ”krogen” hos din granne, verkar traditionella affärsmetoder mer och mer bortslösade. Även hos reklambyråer och PR-byråer ser man trenden genom det som kallas syftesdriven marknadsföring. Bra affärer på riktigt, blir till bra affärer för både jorden och plånboken. 

Trend 3 - Den osynliga konsumenten
2018 införs EU:s nya dataskyddsförordning, en lag som i Sverige ersätter den nuvarande personuppgiftslagen. Detta är bara en del i den stora rörelse som reglerar individens rätt att få förbli anonym. Trenden får näring av mänskliga basbehov, dvs önskan om att bli behandlad rättvist och att kunna välja bort att bli identifierad. Dålig marknadsföring har tidigare fått kunder att känna sig lurade. Nu vill de ha rättvisa! Den tekniska utvecklingen kommer att göra det möjligt för konsumenten att blockera allt ifrån trollkommentarer på sociala medier till prisdiskrimineringar från företag.

Bonustrend 4 - Uppåt för upplevelsen
2017 är året då vi får en ny dimension på våra upplevelser – de blir virtuella. Nu går vi från att hämta information från internet till att uppleva livet där. Med hjälp av virtuella och artificiella miljöer kan vi göra exakt det vi vill utan några begränsningar över huvud taget. Företag bör fråga sig ”Hur kan vi skapa virtuella upplevelser som våra kunder värdesätter och delar oftare än det upplever i verkliga livet? Vad vill kunderna skriva om på Facebook?” Exempel på detta är att 2018 planeras den första virtuella konserten med ABBA där besökare genom digital och virtuell teknik kommer få möjlighet att se, lyssna och känna på ABBA. 

Bonustrend 5 - Big Brother Brands
Storebror ser dig är inte längre science fiction, det är science fact. Och att företag känner till vad vi vill ha, är något som konsumenten vet att dra nytta av. Vi vill inte bara ha rätt erbjudanden, vi kräver det. Den obevekliga önskan för att få en nästan fantastisk service tillsammans med den tekniska utvecklingen gör att produkter och tjänster som vet allt om sina kunder skapas. Har du till exempel hört talas om det kinesiska företaget Roobo som tillverkar en hundlik robot vilken känner igen sina ägare, välkomnar dem hem, leker favoritlekar och varnar för inbrottstjuvar.

Svensk Direktreklam har funnits i 40 hela år. Vi är ingen trend, men mediet och tjänsterna vi erbjuder är väl anpassade för 2017. Med oss kan du skicka erbjudande till utvalda hushåll, utan att kunden behöver känna sig övervakad eller lagrad i någon databas. Våra utdelare tillhör lokala företag som inte bara ger ungdomar chansen till ett arbete, utan som också är en stor leverantör av så kallade enkla jobb – jobb för nyanlända svenskar (https://www.linkedin.com/groups/8496181). 

Vi erbjuder många sätt att nå ut till just dina kunder. Vill du veta mer? Klicka här!

Källa: Trendwatching.com