Mänsklig uppmärksamhet är hårdvaluta
Redan 1971 beskrev den nobelprisbelönade ekonomen Herbert A. Simon vad som i dag blivit känt som ”Attention Economics”, ett begrepp som förklarar hur mänsklig uppmärksamhet har blivit en av världens mest eftertraktade varor. Sedan dess har en rad olika studier visat att uppmärksamhet har en mycket stark påverkan på konvertering och försäljning.
De senaste åren har en ständigt växande brist på uppmärksamhet varit särskilt märkbar i samband med digital reklam, där ett överflöd av reklam bidragit till två stora trender:
1. Få ser annonserna under en längre tid, bara 4 procent ser en banner mer än en sekund*.
2. Viewabilityn (när en displayannons är synlig i minst en sekund) är fortsatt låg och ligger på 57 procent**.
Däremot visar flera studier att vi ger printreklam större uppmärksamhet. ODR får betydligt högre värden på observation, varumärkeskännedom, engagemang och action än webbannonser enligt en sammanställning gjord av RAM. I en studie gjord av Lumen research la man ner 1 sekund på digital reklam och 2 sekunder på printreklam, det vill säga dubbelt så länge. Samma slutsatser gäller för andra studier som gjorts på den svenska marknaden.
* Källa: Lumen (Sep 2018)
** Källa: Moat analytics (UK, Q2 2018)