Inspiration som fungerar och når fram!

Ny tidning attraherar annonsörer genom att fokusera på läsvärde och inspiration.

"Vi har skapat ett magasin fullt av precis det som vi vet att våra utvalda läsare vill läsa. Av SDR har vi fått hjälp att välja ut de finaste villaområdena i storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö, där vi går ut oadresserat hela vägen hem till våra läsare." 

Det berättar Dennis Zirath, VD för nystartade tidningsförlaget Vision Planet Publishing AB, som ger ut det exklusiva gratismagasinet Inspiration My Home. I oktober förra året kom första numret ut. Det når omkring 150.000 läsare och ska inspirera villaägare med högklassiga livsstils- och inredningsartiklar blandat med resor, skönhet, teknik samt mat och dryck.Magasinet distribueras av Svensk Direktreklam, sex gånger om året direkt till målgruppen hem i brevlådan. 

- Samarbetet med SDR fungerar fint och vi fick väldigt bra service redan från början.De har kompetensen, är flexibla och lyhörda. Tillsammans kan vi utveckla distributionen till köpstarka målgrupper i områden som är intressanta för oss och annonsörerna, säger Dennis Zirath. 

Samarbete höjer läsvärdet Inspiration My Home görs i nära content marketing-samarbete med de som medverkar i tidningen. Grunden för allt är att den ska ha högt läsvärde, säger Dennis Zirath och ger ett exempel på hur samarbetet kan gå till.

- Försäkringsbolaget If, som inte jobbar med printkampanjer tycker att vår målgrupp är såpass intressant, att de tillsammans med oss skapat ett redaktionellt reportage där vi lyfter fram deras säkerhetstänk i hemmet, berättar Dennis. En expertanalys om säkerhet är bra kunskap, som är intressant för läsaren och våra läsare är intressanta för If. Vi försöker hitta rätt exponeringsytor mot annonsörerna och utveckla ett tajtare samarbete på ett sätt som höjer läsvärdet.

I nivå med Sköna Hem På Inspiration My Home arbetar man hela tiden med detaljerna och man lägger extra krut på form, layout och innehåll. De flesta av magasinets reportage görs av redaktionen.

- Vi gör allt själva, har egna fotografer och gör våra egna reportage. I somras bytte vi papperskvalitet till ett finare och vitare papper som lyfter fram bilder och reportage ännu mer, säger Dennis Zirath.

Hur har det första året gått?
- Vi har fått otroligt positiv respons från våra partners och många tackmail direkt från våra läsare, vilket känns väldigt roligt. Det är alltid stora utmaningar i uppstartsfasen och vårt mål är att kvalitetsmässigt ligga i nivå med fina magasin som Sköna Hem gällande innehåll, format och papper. Vi vill inspirera med det redaktionella, både i vår form och i våra reportage. IMH är ett magasin man vill spara och läsa flera gånger.

Förlaget har planer på att producera fler produkter och en affärstidning ligger i pipeline för 2016.

 

Vill du prenumerera på information från oss? Klicka här!