Klimatkompensera för marknadsföring – går det?

 

Ingen har väl missat de klimatförändringar vi står inför och hur viktigt det är för oss människor att minska utsläppen av växthusgaser. Det pratas om bil- och flygindustrin och om livsmedelsproducenterna, men vad kan vi som jobbar med marknadsföring göra?

Läs mer om kravställning på kompensation >>

 

Klimatkompenserad reklam
Få mediabolag har hittills erbjudit möjligheten att kompensera för effekter av reklamens miljöpåverkan. Svensk Direktreklam är ett av undantagen. Även om direktreklamens miljöpåverkan är liten arbetar vi hela tiden för att den ska bli ännu mindre och har under 10 år erbjudit våra kunder möjligheten att klimatkompensera. Idag är nästan hälften av den reklambunt vi delar ut varje helg, klimatkompenserad. Vårt mål är 75% klimatkompenserad reklambunt år 2021!

Läs mer om hela projektet och hur vi förvaltar pengarna >>

 

PS. Visste du om att idag går mer än 90% av allt papper till återvinning och pappersfibrerna kan återvinnas upp till sju gånger. Det innebär att pappret i ett utskick redan varit hemma hos fyra andra hushåll innan det kommer till dig (eftersom papper samlas in och blir nytt papper i snitt sju gånger så skulle man kunna säga att den genomsnittliga åldern på pappersfibrerna  är fyra "returcykler”).


Källa: PappersKretsen