Liseberg
Med ODR driver vi trafik till hemsidan
Inför sommaren 2016 producerade Liseberg en lockande trycksak för att berätta om nöjesparkens alla nyheter, boendealternativ och attraktioner.
– Vi hade flera olika nyheter i år och vi ville nå ut till framför allt barnfamiljerna. Oadresserad direktreklam passar väldigt bra när man vill berätta lite mer, säger kampanjansvarig på Liseberg, Anna Flygare.
De senaste åren har Liseberg gått ut med en gemensam broschyr, i samarbete med Göteborg & Co. Men i år valde man att gå ut med en egen trycksak, som presenterade det nya området Lisebergs Trädgårdar. Där hittar man bland annat den nya attraktionen AeroSpin – ”ett högtflygande äventyr för hela familjen”, lekplatsen Barnens Paradis
och en tvåvåningskarusell för de minsta.
TÄVLING GAV 7 500 SVAR!
Svensk Direktreklam distribuerade drygt en miljon trycksaker till framför allt barnfamiljer runt om i landet, innan parken öppnade i april. Den var på tolv sidor och producerad av reklambyrån DDB Göteborg tillsammans med
Liseberg.
– Vi ville visa nyheterna på ett sätt som både förmedlar en känsla och som gör att man får bra information. ODR är tacksamt att gå ut med, eftersom man kan gå lite mer på djupet. Syftet med utskicket var att i första hand driva trafik till hemsidan, i andra hand till nöjesparken.
Hur lyckades det?
– Det gick bra. Vi har ju erfarenhet av det här sedan tidigare och trafiken till vår hemsida ökade direkt när broschyren kom ut.
För att förlänga trycksakens livslängd la man in en attraktiv tävling på sista sidan. Förstapriset var en Lisebergssemester med boende och åk för hela familjen. Responsen blev en succé.
– Vi fick in omkring 7 500 svar, berättar Anna Flygare.
VIKTIGT ATT FÖRMEDLA KÄNSLA
Fokus i Lisebergs marknadsföring för sommarens kampanj ligger på ODR, TV-reklam och digitala kanaler. Ett av de viktigaste målen med all reklam för en nöjespark av Lisebergs kaliber är just att skapa en känsla, menar Anna Flygare. Det ska vara lustfyllt.
– Med rörligt material kan vi visualisera känslan vi vill förmedla och med ODR kan vi dessutom göra kommunikationen mer djupgående och tillgänglig närhelst det passar mottagaren. Den digitala marknadsföringen
ligger ofta närmare själva köpet och det kommande besöket i nöjesparken – allt finns ett klick bort. Men vi har samma material och samma känsla genomgående i hela kampanjen, säger hon.
Oadresserad eller adresserad direktreklam?
– ODR är billigare. Vårt varumärke har ju stark kännedom, så det funkar bra för oss. Det är ett tacksamt media där vi kan nå mottagaren direkt. Och på Svensk Direktreklam är de rutinerade och ställer gärna upp som bollplank.
Om Liseberg
Liseberg i Göteborg är Nordens största nöjespark med 40 attraktioner, musikscener, dansbana samt flera olika boendealternativ utanför grindarna. På scenerna uppträder i år en rad kända artister, bland andra Miriam B yant, Ulf Dageby, Bob Hund, Lasse Stefanz och Sven Bertil Taube. Sommarens stora attraktionsnyhet heter AeroSpin. Liseberg har tre säsonger under året – sommar, halloween och jul.